fredag 1 april 2016

Vårkänslor!

1:a April och det är inget att skämta om!

Tänk att det redan gått en fjärdedel av 2016!

Här har vårkänslorna börjat komma.
I rabatten har snödropparna nästan blommat färdigt
 och i går såg jag årets första Tussilago.

I går såg jag något annat också;
-En rulle tyg!
Romantiska tyger med rosor och små blommor.
Jag som brukar ha sådan koll på vart och när jag köpt tyger;
 har absolut ingen aning om var ifrån jag har fått dessa!

Det är en liten baby på G i grannskapet
 och om det blir en flicka så är det stor "risk" att hon får denna kvilt.

Den är så ljuv och romantisk i sin framtoning så jag nästan börjar tvivla på 
om det verkligen är jag som gjort den;-)
Fast det är det!
Någonstans inom mig bor det en romantiker,
även om jag inte släpper ut henne särskilt ofta!

De senaste dagarna har jag fått flera frågor, från olika håll, om hur jag gör när jag kviltar 
och hur jag tänker frihandskviltnig.

Först av allt så tänker jag att mönstret måste "sitta" i ryggmärgen!

Alltså börjar jag med att sitta och rita slingor/figurer som jag sedan vill kvilta.
I bland kan ett helt block gå åt och eftersom det bara är "kladd" så kan jag sätta mig och rita på 
papperstidningen som ändå ska slängas i returcontainern.

Helst använder jag en tuschpenna som får slingorna att "löpa" och inte haka upp sig.
Efter att jag gjort dessa mönster tillräckligt länge så sitter de i mitt muskelminne och även i 
öga/hand koordinationen. 

Enda nackdelen är att jag nästan inte kan "bli av med dom".
Jag märker hur jag ständigt återkommer till olika variationer på de mönster som en gång lärts in under ändlösa timmar framför TV:n med barnprogram och Turtles filmer.

Testa själva så får ni se!

Som ni kan se på närbilden så frihandskviltar jag över sömmarna på detta vis och det ger en extra
trygghet i att sömmarna inte kommer att gå upp!


Till sist vill jag visa upp min fina kille som fyllde 4-år i går!
Bilden visade jag igår på Facebook i gruppen
 för alla vi som äger hundar från Wänerlands kennel och på
instagram därav texten 4 år idag.


Ha det gott!

Fredag och jag har ett färdigt arbete att visa upp!
Det betyder att jag sätter in en länk hos:
AmandaJean

Kram på Er!

Maja



6 kommentarer:

  1. Så romantisk kvilt som du sytt. Ja man kan knappast tro att det är du, som valt tygerna. Jag frihandskviltar också mycket, men jag övar aldrig på papper, fast jag vet att man egentligen skulle. Har troligtvis tur att det går bra ändå. Det är en underbar hund som du har, vilket charmtroll. Ha en trevlig helg, jag skall i väg till Öresundsquiltarna om en stund som har 12 års kalas idag. Jag har varit med där från början, som tiden har löpt iväg

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present till en ny liten bebis! Och grattis till Zacke!

    SvaraRadera
  3. Det var en söt kvilt och inte särskilt majjig! Det lät kanske inte snällt men det är menat så!
    kram

    SvaraRadera
  4. Din Zacke är så söt! Och en väldigt söt och romantisk liten kvilt!

    SvaraRadera