söndag 4 januari 2015

Mössa- på begäran


Här kommer en bild på min nyaste mössa!

Jag pratade några minuter med en bloggkompis idag och berättade om 
det superenkla stickmönstret som min slöjdlärarinna lärdede mig när jag gick på mellanstadiet.

När jag skulle förklara hur man gjorde, så var det enkla mönstret borta ur huvudet!

Alltså lovade jag att visa bild i bloggen och skriva hur man gör.

Mönstrets maskantal ska vara delbart med 4.
Om man väljer att sticka med strumpstickor så behöver man inte fundera över något mer,
men om man stickar på vanliga stickor så måste man lägga till en extra maska i var sida.

Varven från avigsidan stickas 3 räta m, 1 avig m.
Från rätan stickas bara räta maskor.
Alla ev. garnbyten sker från rätsidan.


För att slippa frysa om öronen så stickade jag ungefär en extra decimeter med räta maskor.
Ett varv med aviga maskor gör att det blir lättare att vika in och sedan
stickar man mönstret.

Intagningarna uppe på huvudet gör jag i de räta maskorna, 
så att de fina ränderna inte bryts.
Eftersom jag inte skrivit upp hur och när jag gjorde dem, 
så får ev. intressenter klura ut det efter eget huvud;-)

Lycka till!

Kram//Maja





3 kommentarer:

  1. Jättefin mössa! Känner igen mönstret, har gjort det själv några gånger när jag var runt 20. Läckra färger! Kram Ulrica =o)

    SvaraRadera
  2. Toppenfin mössa och det var sådär jag tänkte mig den.......ungefär! Ja, då ska nog till om med jag kunna fixa ihop en, kan jag tro! Fast just nu har jag ju lite och sy!
    Kramisar

    SvaraRadera
  3. Så fin mössa du har stickat.
    Ha det så bra

    SvaraRadera